انواع عایق رطوبتی
فهرست مطالب

انواع عایق رطوبتی کدامند؟

استفاده از انواع عایق رطوبتی به آب بندی ساختمان در برابر عوامل مخرب محیطی از جمله رطوبت کمک زیادی می کند. این عایق ها ماده ای هستند که در سقف، کف، دیوارها و سایر بخش های یک سازه یا ساختمان تعبیه می شوند. انواع عایق های رطوبتی به شکل پودری، مایع، رولی و …. در بازار وجود دارند که مدرن ترین و محبوب ترین آن ها عایق رطوبتی می باشد.

ضرورت استفاده از عایق رطوبتی چیست؟

از قدیم الایام تاکنون از انواع عایق رطوبتی برای افزایش دوام سازه و مصالح ساختمانی استفاده می شد که در هر دوره ای شکل آن متفاوت بوده است. هنگامی که از عایق رطوبتی صحبت می کنیم، ایزوگام در ذهن افراد تداعی می شود. در حالی که امروزه از جایگزین ایزوگام استفاده می شود و عایق های جدید به شکل مایع یا پودری هستند. اجرای عایق رطوبتی مایع بسیار آسان است و دردسرهای اجرای ایزوگام را ندارد. اغلب آن ها بر پایه مواد پلیمری، رزین و اپوکسی تولید می شوند. در ادامه به ضرورت استفاده از این مواد برای آب بندی ساختمان اشاره می شود:

  • جلوگیری از تخریب مصالح ساختمانی: هنگامی که مصالح ساختمانی دچار تخریب شوند، کل ساختمان در معرض خطر قرار می گیرد. مهم ترین بخش های یک ساختمان شامل دیوار، کف و سقف می باشد. این تخریب ها به مرور زمان منجر به ترک، پوسیدگی، فرسایش و رشد انواع قارچ خواهد شد.
  • محافظت از سلامت ساکنین: اگر از انواع عایق رطوبتی نانو یا غیر نانو استفاده نکنیم و بخش های مختلف خانه درگیر رشد قارچ و باکتری شوند، سلامتی ساکنین به خطر می افتد. به همین دلیل اجرای عایق رطوبتی در خانه ضروری است.
  • بهره وری انرژی: عایق های رطوبتی صرفا به دلیل آب بندی مورد استفاده قرار نمی گیرند. بلکه می توان انتظار داشت که به افزایش بهره وری انرژی نیز کمک کنند. هنگامی که رطوبت به درون ساختمان نفوذ می کند نیاز به گرما و سرما را افزایش می دهد. به همین دلیل عایق رطوبتی با جلوگیری از این مشکل، میزان مصرف انرژی را کاهش می دهند.

انواع عایق رطوبتی  

انواع عایق رطوبتی در ساختمان سازی

اکنون که به خوبی می دانیم ضرورت اجرای عایق رطوبتی چیست ؟ نوبت به این می رسد که انواع آن را معرفی کنیم و ویژگی های هر یک را برشمریم. همان طور که می دانید در کشور ایران منابع عظیمی از نفت وجود دارد که همین امر سبب شده از قدیم الایام، عایق رطوبتی مشکی بام ( ایزوگام ) رواج زیادی پیدا کند. اما به مرور زمان عایق های مدرن تولید شده که ضخامت آن ها بسیار کم و گاها به 1 میلی متر می رسند. این لایه های منعطف و نازک مزایای زیادی نسبت به عایق رطوبتی پشت بام دارند.

مشاهده و خرید انواع عایق رطوبتی 

عایق رطوبتی قیر

قیر یکی از مواد سنگین در ساختمان سازی محسوب می شود که عمر درازی در این صنعت دارد. معمولا از آن برای عایق بندی استفاده می شود. این عایق رطوبتی یا ایزوگام در برابر رطوبت مقاوم است و آب گریز می باشد. اگر به درستی اجرا و نگهداری شود به مدت 10 سال سالم می ماند. انواع عایق رطوبتی قیر به دو دسته تقسیم بندی می شوند که شامل :

  • قیرهای معدنی( طبیعی) : این نوع از قیرها، به دلیل تغییر مواد آلی در زمین بدست می آیند. به طور مثال قیرهای طبیعی از چوب یا ذغال سنگ تهیه می شوند که تاثیر مستقیمی بر ویژگی های آن دارد. این ماده طبیعی ضد آب است.
  • قیر نفتی ( پالوده) : قیر نفتی از فرآیند تقطیر نفت حاصل می شود و جزو مشتقات نفتی است. ویژگی های آن انعطاف پذیری در دماهای مختلف و آب گریزی است. این ماده علاوه بر عایق رطوبتی، به عنوان ماده اولیه و پایه در تولید آسفالت نیز کاربرد دارد.

 

عایق قیر و گونی

عایق قیر و گونی همانند ایزوگام جزو انواع عایق رطوبتی سنتی محسوب می شود که می تواند از ورود رطوبت به درون ساختمان جلوگیری کند. این ماده در برابر خوردگی مقاوم است و انعطاف آن موجب می شود که با جهت های مختلف ساختمان همسو شود. در حال حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی، کمتر شاهد استفاده از این ماده هستیم.

قیرگونی بوی ناخوشایندی دارد و زمان مورد نیاز برای خشک شدن آن تقریبا طولانی است. به همین دلیل باعث ایجاد تاخیر در انجام پروژه های ساختمانی می شود. همچنین این ماده مقاومت زیادی در دماهای بالا ندارد و احتمال نرم شدن آن وجود دارد. قطعا حساسیت این ماده در برابر گرما، خواص آن را از بین می برد.

عایق پیش ساخته

عایق رطوبتی پیش ساخته از دیگر انواع عایق رطوبتی محسوب می شود که از موادی مانند ممبران های PVC ، فویل پلاستیکی، ممبران های TPO، مواد پلیمری و … تولید شده است و از نفوذ رطوبت به درون ساختمان جلوگیری می کند. نصب این عایق بسیار آسان و سریع است و از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

عایق های رطوبتی پیش ساخته از طول عمر بالایی برخوردار هستند و علاوه بر کاربردهای متعدد، در برابر ترک ها و نشتی های احتمالی بسیار مقاوم اند. این عایق در زیرساخت ها، پوشش های کاشی و سرامیک، پشت ورق های فلزی و … مورد استفاده قرار می گیرند اما باید توجه داشت که هزینه بالاتری نسبت به عایق های مرسوم دارند و به دلیل محدودیت هایی که در درجه حرارت و انعطاف پذیری دارند باید انتخاب آن ها بر اساس نیازهای خاص پروژه صورت بگیرد.

ماستیک

ماستیک جزو چسب های عایق محسوب می شوند و می توان آن ها را عایق رطوبتی سفید نیز نامید. البته برخی از ماستیک ها بعد از خشک شدن بی رنگ می شوند و هیچ اثری از خود برجای نمی گذارند. ماستیک ها همراه با درزبندها بکار می روند که دو نوع مواد جداگانه محسوب می شوند. انتخاب آن ها بر اساس نیاز پروژه انجام می شود و معمولا برای درزهای سقفی، اتصالات لوله ها، درب و پنجره و … کاربرد دارد.

عایق رطوبتی نانو

عایق رطوبتی نانو به عنوان مدرن ترین مصالح موجود در ساختمان سازی شناخته می شود که تولید آن به منظور رفع ایرادات عایق های نسل قبل بوده است. این عایق در انواع مختلفی ساخته می شود که می توان به عایق رطوبتی پاششی، عایق رطوبتی دوجزئی و … اشاره کرد. هر کدام از این موارد ویژگی های منحصر به فردی دارند.

نکته مهمی که در خصوص عایق نانو وجود دارد این است که اجرای آن بسیار آسان است و تنها نیاز به قلم رنگ، اسپری یا پیستوله می باشد. امکان اجرای آن در تمام بخش های ساختمان از جمله کف، دیواره، سقف، سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و تمام نقاط مرطوب خانه وجود دارد.

انواع عایق رطوبتی

اگر عایق رطوبتی نانو به درستی اجرا و نگهداری شود عمر آن به بیش از دو برابر ایزوگام یعنی 20 الی 30 سال می رسد. وزن این عایق ها بسیار کم است و اجرای آن ها در لایه های نازک انجام می شود. کاهش وزن عایق منجر به کاهش کل وزن ساختمان نیز خواهد شد و این موضوع می تواند ایمنی به همراه داشته باشد.

پشم شیشه

پشم شیشه علاوه بر آنکه جزو انواع عایق رطوبتی محسوب شود، به منظور عایق صوتی نیز کاربرد دارد و از جنس شیشه ذوب شده می باشد. فرآیندی که در ساخت این عایق سپری می شود منجر به تولید الیاف نازک خواهد شد که می تواند از نفوذ رطوبت، صدای زیاد، گرما و سرمای بیش از حد به درون ساختمان جلوگیری کند.

اگر بخواهیم به مزایای این عایق اشاره کنیم باید بگوییم که علاوه بر جلوگیری از نفوذ رطوبت، به حفظ دمای داخلی ساختمان نیز کمک می کند و باعث کاهش هزینه های مرتبط با انرژی خواهد شد. قابل بازیافت است و کمترین آسیب را به محیط زیست می زند.

به عنوان کلام آخر باید به این نکته اشاره کنیم که تنوع عایق های رطوبتی بسیار زیاد است و هر کدام از آن ها ویژگی ها و مزایای خاصی به همراه دارند. اما در حال حاضر عایق های نانو به دلیل خواص حائز اهمیت، بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *