عایق رطوبتی برای چوب
فهرست مطالب

عایق رطوبتی برای چوب

اگر از عایق رطوبتی برای چوب استفاده نشود به مرور زمان شاهد خوردگی، بادکردگی و تخریب آن خواهیم بود. در واقع چوب بافت یکپارچه خود را از دست می دهد و لازم است که برای جلوگیری از این مشکل، بستر چوب را ضد آب کنیم تا رطوبت به آن نفوذ نکند. در حال حاضر مواد مختلفی بدین منظور وجود دارند که می توان به عایق رطوبتی نانو اشاره کرد که بر پایه رزین های اکریلیک تولید می شوند. شما می توانید این ماده را بر روی تمام سطوح چوبی از جمله درب و پنجره، کفپوش و … که در معرض رطوبت قرار دارند استفاده کنید.

عایق رطوبتی برای چوب  

چرا باید چوب را عایق بندی کنیم؟

استفاده از عایق رطوبتی برای چوب کمک می کند تا همیشه بافت زیبا و چشم نواز آن را حفظ کنیم. چوب جزو آن دسته از متریالی است که برای ساخت وسایل داخلی ساختمان، المان های دکوری و … کاربرد زیادی دارد. این متریال زیبا و لوکس در برابر رطوبت مقاومت زیادی ندارد و اگر آب به بافت آن نفوذ کند در مدت زمانی کوتاه شاهد باد کردن، تخریب و فرسودگی آن خواهیم بود. استفاده از عایق رطوبتی چوب باعث تغییر رنگ و نمای آن نمی شود. زیرا عایق هایی که بدین منظور تولید می شوند کاملا بی رنگ و شفاف هستند.

مشاهده و خرید انواع عایق رطوبتی 

طول عمر عایق رطوبتی برای چوب چقدر است؟

از آنجایی که این عایق بر پایه فرمولاسیون نانو ساخته می شود عمر مفید بالایی دارد و اگر بخواهید آن را بر روی درب چوبی، کفپوش چوبی، دیوار چوبی و … استفاده کنید می توانید به مدت حداقل 10 سال شاهد پایداری آن باشید. توجه داشته باشید که این میزان از طول عمر در صورتی است که تنش های محیطی آسیب زا وجود نداشته باشد. علاوه بر آن برند عایق رطوبتی نیز اهمیت ویژه ای دارد. برندهای باکیفیت از مواد درجه یک و مرغوب در تولید محصولات خود استفاده می کنند و این موضوع یکی از مهم ترین وجوه تمایزی آن ها با سایر رقبا می باشد.

مزایای استفاده از عایق رطوبتی چوب

  • با استفاده از عایق های نانو، تنفس چوب از بین نمی رود و نه تنها باعث تخریب آن در طول زمان نخواهد شد بلکه به حفظ کیفیت آن نیز کمک می کند.
  • با اجرای عایق نانو بر روی سطوح چوبی، آن ها را قابل شستشو خواهید کرد. به این معنا که در هنگام شستن، قطرات آب از روی سطوح چوبی می غلتند و به آن جذب نخواهند شد.
  • اگر در حالت عادی آب به بافت چوب نفوذ کند باعث تجمع و رشد انواع باکتری و قارچ خواهد شد. این موضوع در محیط های مرطوب پررنگ تر است. اما استفاده از عایق های رطوبتی، چوب را آبگریز می کند.
  • با اعمال مواد نانو بر روی سطح چوب شاهد ضد خش شدن و ضد ترک شدن آن خواهیم بود. این موضوع در مکان هایی که در معرض تردد و رفت و آمد زیاد هستند اهمیت پیدا می کند. به طور مثال کفپوش های چوبی که در ورودی منزل یا اتاق نشیمن نصب می شوند !
  • چوب مستعد جذب رطوبت، پوسیدگی و باد کردن می باشد. اگر وسیله ای دارید که از چوب ساخته شده و مجبورید آن را در فضای باز نگهداری کنید باید از عایق رطوبتی برای چوب استفاده کنید تا عوامل مخرب محیطی از جمله اشعه مضر خورشید آن را خراب نکند.
  • جالب است بدانید که اگر چوب عایق بندی شود دیرسوز می شود و در مواقع بروز حادثه سریعا آتش نمی گیرد و شعله را به اطراف پراکنده نمی کند.

موارد مصرف عایق رطوبتی برای چوب

  • مبلمان، تخت و کمد چوبی
  • انواع سطوح چوبی مانند پارکت و کفپوش
  • سقف، نما، نرده، درب و پنجره های چوبی
  • کابینت های چوبی آشپزخانه
  • حافظت از سطح پله
  • محافظت از المان های چوبی در دکوراسیون داخلی
  • آبگریز کردن قایق های چوبی
  • آبگریز کردن سایبان های چوبی

نکات ایمنی در هنگام استفاده از عایق رطوبتی چوب

قطعا می دانید که مواد نانو به دلیل ترکیبات و فرمولاسیون نوینی که دارند کاملا غیر سمی هستند و هیچ ماده مضری برای سلامتی انسان در آن ها استفاده نمی شود. به همین دلیل می توان آن ها را به راحتی در فضاهای داخلی و سربسته بکار برد. اما این مساله به معنای آن نیست که در هنگام استفاده و اجرای آن هیچ نکته ایمنی وجود نداشته باشد.

اکیدا توصیه می کنیم در هنگام استفاده از عایق رطوبتی برای چوب از ماسک و دستکش استفاده کنید و از بو کردن آن اجتناب کنید. همچنین در هنگام اجرا درب و پنجره را باز بگذارید یا از تهویه مناسب استفاده کنید. اگر مقداری از عایق باقی ماند آن را در یک ظرف درب بسته نگهداری کنید و از سرما و گرمای زیاد دور کنید. بهترین شرایط برای نگهداری عایق نانو، مکان خشک و خنک و دمای 5 الی 40 درجه سانتی گراد می باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *