عایق رطوبتی ساختمان - آریان عمران گستر
فهرست مطالب

عایق رطوبتی ساختمان

انواع عایق رطوبتی ساختمان شامل پلی اورتان، پوشش سیمانی، ترموپلاستیک و … می باشد که هر کدام از این موارد دارای مزایا، معایب و کاربردهای منحصر به فرد خود هستند. بدون شک عایق بندی از مهم ترین مراحلی است که در پروسه ساختمان سازی اجرا می شود و برای دستیابی به بهترین نتیجه باید از مواد باکیفیت استفاده کرد. در مطلب پیش رو علاوه بر معرفی انواع عایق رطوبتی ساختمان به بررسی نکات مهم در این زمینه نیز خواهیم پرداخت.

عایق کاری رطوبتی ساختمان - آریان عمران گستر

انواع عایق بندی ساختمانی

در سال های گذشته تنوع زیادی در عایق رطوبتی ساختمان وجود نداشت و در اغلب پروژه ها شاهد بودیم که از ایزوگام یا قیرگونی استفاده می کردند. اما به مرور زمان و با پیشرفت علم و صنعت، موادی ابداع شدند که انتخاب بهتری نسبت به ایزوگام و … محسوب می شوند و قطعا می توانند کاربرد بیشتری داشته باشند. هر کدام از پیمانکاران می توانند بر اساس محل مورد نظر و متراژ آن، بهترین عایق رطوبتی ساختمان را انتخاب کند و با اجرای صحیح آن طول عمر ساختمان را افزایش دهد.

اجرای عایق رطوبتی در پشت بام، زیر زمین، کف، دیوارها و … انجام می شود و این بخش ها را در برابر نفوذ رطوبت مقاوم می کند. برخی از افراد تصور می کنند که عایق بندی باید صرفا در مناطقی انجام شود که در معرض بارش برف و باران زیاد (مانند مناطق شمالی کشور) هستند. در حالی که نفوذ نم و رطوبت تنها به دلیل بارش باران نیست. بلکه هوایی که آن را تنفس می کنیم نیز دارای رطوبت ناچیزی است که می تواند در گذر زمان، با ورود به ساختمان و مصالح آن، خرابی های زیادی را ایجاد کند. در ادامه شما را با انواع عایق رطوبتی آشنا می کنیم:

برای استعلام قیمت با ما در تماس باشید

عایق ساختمانی پلی اورتان

در حال حاضر پرکاربردترین عایق رطوبتی که برای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد پلی اورتان است که در بخش های مختلف سازه قابل اجراست. البته توجه داشته باشید که هر کدام از عایق ها، برای بخش خاصی از ساختمان مناسب تر هستند اما مزایای پلی اورتان که نوعی عایق رطوبتی نانو محسوب می شود به قدری زیاد است که می توان آن را در بخش های متنوع سازه اجرا کرد و آن را جایگزین مناسبی برای متریال سنتی دانست.

مزایای عایق پلی اورتان

از بزرگ ترین مزایای عایق رطوبتی ساختمان پلی اورتان این است که پوششی یکدست و بدون درز ایجاد می کند. زمانی که این غشای ضد آب بر روی سطوحی مانند پشت بام قرار می گیرد تمام شکاف ها و ترک های احتمالی را می پوشاند و از طرفی میزان جذب آب توسط بتن را کاهش می دهد. زیرا بتن جزو آن دسته از مصالحی است که مستعد جذب رطوبت می باشد و پلی اورتان بهترین جایگزین ایزوگام محسوب می شود.

از دیگر مزایای عایق پلی اورتان سخت کردن بیرونی ترین لایه بتن می باشد. البته این حالت در شرایطی رخ می دهد که اجرای آن به طور کامل و صحیح انجام شود و عایق در عمیق ترین لایه سطحی بتن نفوذ کند.

پلی اورتان در برابر روغن، مواد شیمیایی، مواد شوینده و … بسیار مقاوم است و این موضوع باعث شده که از سایر عایق ها متمایز شود و در حال حاضر محبوبیت زیادی داشته باشد.

عایق رطوبتی ساختمان پلی اورتان در استخر، پشت بام، پارکینگ، بالکن، مخازن آب و … کاربرد دارد و نسبت به سایر عایق ها از محدودیت کمتری در محل اجرا برخوردار است.

عایق رطوبتی پلی اورتان - اریان عمران گستر

پوشش سیمانی

سیمان به عنوان پودری مخلوط از ماسه، مواد شیمیایی و آلی بر پایه سیلیس تولید می شود. اگر بخواهید این ماده را در آب بندی پشت بام مورد استفاده قرار دهید باید آن را با آهک ترکیب کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. استفاده از پوشش سیمانی راحت و مقرون به صرفه است و در برخی از مواقع به منظور بهبود عملکرد این ماده، به آن افزودنی آکریلیک اضافه می کنند.

مزایای عایق رطوبتی سیمانی

دوام عایق رطوبتی سیمان قابل قبول است و می توان انتظار داشت که محل موردنظر را به مدت چند سال در برابر عوامل مخرب محیطی همچون رطوبت تامین کند.

اجرای عایق سیمانی آسان است و معمولا به مهارت و تجربه خاصی نیاز ندارد. اما برای دستیابی به بهترین نتیجه، توصیه می کنیم از افراد مجرب کمک بگیرید.

عایق رطوبتی علاوه بر مقاوم سازی پشت بام ساختمان، قابل اجرا در سایر سازه های بتنی نیز می باشد و در صنایعی مانند ساخت مخازن نگهداری آب، تونل سازی و … نیز کاربرد دارد.

ترموپلاستیک

ترموپلاستیک نوع دیگری از عایق رطوبتی ساختمان محسوب می شود و مزایای قابل توجهی دارد. جالب است بدانید که این ماده بر اثر گرما حالت نیمه جامد پیدا می کند و مجری آن با اتصال پنل ها به یکدیگر، سطح موردنظر را پوشش می دهد. مقاومت ترموپلاستیک در برابر عواملی همچون رطوبت، باعث شده که محبوبیت زیادی در بازار پیدا کند و در بسیاری از پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

مزایای عایق رطوبتی ترموپلاستیک

اگر بخواهیم دوام عایق رطوبتی ساختمان ترموپلاستیک را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که اگر اجرای آن به درستی صورت بگیرد دوامی بیش از 50 سال خواهد داشت. قطعا این موضوع در مقایسه با متریالی همچون ایزوگام که دوام 10 الی 15 ساله دارند حائز اهمیت است.

عایق ترموپلاستیک در برابر ضربه و فشارهای فیزیکی وارده مقاوم است و دچار شکنندگی و ترک خوردگی نخواهد شد.

این عایق علاوه بر پروژه های ساختمانی در صنایع دیگری همچون نفت، کشتی سازی، تولید مخازن، ساخت محفظه های دارویی و … کاربرد دارد.

عایق بندی قیری

قطعا می دانید که قیر به عنوان یکی از قدیمی ترین موادی محسوب می شود که خاصیت عایق بندی دارد و معمولا برای آب بندی پشت بام ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده که بر پایه نفت خام تولید می شود از پایداری زیادی نسبت به عایق های امروزی برخوردار نمی باشد. اما مزایای خاص خود را نیز به همراه دارد.

اجرای عایق کاری قیری ساختمانی - آریان عمران گستر

مزایای عایق رطوبتی قیر

هزینه عایق رطوبتی ساختمان با قیر مقرون به صرفه است و همه افراد می توانند برای عایق بندی بخش های مختلف ساختمان از این ماده استفاده کنند. اما باید توجه داشت که عمر آن در بهترین حالت، 10 الی 15 سال خواهد بود.

ارزان و مقرون به صرفه بودن عایق قیری از جمله ایزوگام و قیرگونی به عنوان تنها مزیت آن به شمار می رود. زیرا معایبی همچون افزایش بار مرده ساختمان، نیاز به تجهیزات زیاد برای اجرا، تاثیرپذیری از شرایط اقلیمی و … را دارد.

از دیگر موادی که به عنوان عایق رطوبتی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند شامل پوشش pvc، عایق های معدنی و پشم سنگ و … می باشند. هر کدام از عایق هایی که در این مطلب به معرفی آن ها پرداختیم با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و شما باید قبل از انتخاب، به نوع محل، متراژ، هزینه و … توجه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *